fredag 18. september 2009

Husk bilbelte!

”Yes, endelig litt fri etter en uke med altfor mye skolearbeid,” tenkte jeg da jeg satt med ned på pc-en i dag. Mitt gode humør stupte brått da jeg kom på at jeg ligger etter med blogginnleggene knyttet til særemne, og at i dag er omtrent den eneste dagen jeg har litt tid som kan settes av til å skrive blogg. Så her sitter jeg da, en fredag kveld, og blogger.


Vi har altså begynt å jobbe med særemne i norskfaget. Jeg hadde først store problemer med å finne ut hva jeg skulle skrive om, men det er jo ikke akkurat noe nytt for meg. Når jeg ser en endeløs rekke med mulig emner, blir jeg bare mer og mer usikker på hva jeg skal velge for hvert eneste nye forslag som dukker opp. Det hadde nok vært enklere om jeg vendte tilbake til barndommens gleder og brukte ”sette halen på grisen”-metoden med en tusj i hånden og bind for øynene. Til slutt fant jeg endelig noe som høres litt mer innbydende ut enn å gå i dybden på forfattere som vi kan minnes ved å se på støvete svart/hvitt-bilder, og jeg har valgt og se på virkemidler som er brukt i reklame, eller en sammensatt tekst som det så fint heter i norskfaget, og hvordan de er brukt for å nå frem til målgruppen. I likhet med mitt problem med å finne et passende tema, har jeg selvfølgelig også hatt store problemer med å utforme en passende problemstilling til oppgaven. Jeg må innrømme at jeg ennå ikke har klart å utforme noe jeg er helt fornøyd med, men det kommer seg nok.

Reklamens makt er stor, og det er noe de som lager holdningskampanjer har skjønt. Holdningsreklamer har som mål å endre menneskers negative atferd og vaner, og slike reklamer iverksettes ofte av offentlige instanser. Jeg har valgt å se på reklamekampanjen som Statens vegvesen har satt i gang med slagordet ”Husk bilbelte.” Kampanjen inneholder både plakater og filmer, og jeg skal se nærmere på én plakat og én film. Reklamen henvender seg til alle som ferdes i bil, voksne, unge og barn, men hovedgruppen reklamen henvender seg til en unge bilførere, særlig unge gutter, fordi det er de som slurver mest med bilbelte og er mest uvørne. Budskapet i reklamen er tydelig: ”Bruk bilbelte for din egen sikkerhet og med hensyn til de nærmeste.”





Som en god vane tar jeg automatisk på meg bilbelte hver gang jeg setter meg inn i en bil, men tar meg selv ofte i å tenke: ”Arg, bilbeltet klemmer og irriterer meg, og jeg har jo aldri kollidert i løpet av mine 18 år på jorden, så hva er sannsynligheten for at det skal skje i løpet av de neste 18 årene? Og hvis jeg er så uheldig og krasjer, hjelper vel ikke bilbelte så mye?”
Etter å ha besøkt nettsiden til Statens vegvesen har jeg skjønt at bilbelte faktisk HAR mye å si. På siden kan du lese at: ”Bruk av bilbelte reduserer sannsynligheten for å bli drept med 40-50 % for fører og forsetepassasjerer.” Så fra nå av skal jeg ikke klage på bilbeltet uansett hvor mye det er i veien.

www.vegvesen.no/bilbelte/ kan du lese mer om bilbeltekampanjen og finne flere faktaopplysninger om faren ved å ikke bruke bilbelte.

Bildet er hentet fra http://www.vegvesen.no/

1 kommentar:

  1. Det blir nok ikke siste gang i ditt liv at du har plikter på en fredagskveld;) Men det var jo flott at du faktisk gjorde det! Lykke til med gjennomføringen av oppgaven. Bra innlegg med god bruk av pekere.

    SvarSlett