onsdag 7. oktober 2009

YES?

”Yes, endelig …” Hehe, neida, jeg tenkte ikke noe ”yes” denne gangen. Jeg tenkte heller at jeg skulle reflektere litt over fordypningsoppgaven som jeg leverte litt før 17.30 i dag. Typisk meg ville vært å levere 17.59, så jeg er ganske stolt av min tidsmessige progresjon. Fordypningsoppgaven gikk vel jevnt over greit, men Cathrine Fossum Berge støter alltid på noen problemer, så selvfølgelig gikk ikke alt som smurt.

Mitt vanligste problem er at jeg skriver for kort. Min nest mest vanlige problem er at jeg skriver for langt, og det var naturligvis det som skjedde denne gangen. Jeg fortkortet og forkortet, men ingenting ble kortere. Jeg tror til og med at oppgaven kan ha blitt litt lengre av all forkortingen. Så det eneste all forkortingen gjorde var å gjøre teksten lengre og skape en dårligere sammenheng i avslutningen. Men hvis man tar bort alle de dumme fotnotene nederst som tok alt for mye plass, så ER teksten min mellom 3 og 4 sider altså.

Noe annet jeg synes var litt vanskelig var alle fotnotene som hoppet rundt i dokumentet. Plutselig byttet de plass, og så byttet kildene plass, og så var alt bare et stort rot. Heldigvis tror jeg at jeg klarte å rydde opp til slutt.

Jeg kan i hvert fall si at jeg har lært en del mens jeg har jobbet med fordypningsoppgaven, som hvor vid/smal problemstilling som lønner seg for en tekst på tre sider og litt mer om å analysere en film og et bilde. I tillegg tror jeg at jeg kommer til å hoppe fort ut om jeg setter meg inn i en bil med en som ikke har på seg bilbelte!

Kilder:
Bilde: http://ndla.no/sites/default/files/images/Ndla%20dokumentasjon%20%20142.fullbredde.jpg

1 kommentar:

  1. Hei,

    Vil bare si at jeg titter innom bloggene deres. Jeg heter Toril og er tilknyttet Sandvika vgs fordi jeg jobber med en dr. grad om "vurdering i en digital tid". Jeg skal sjekke ut hvordan det at dere bruker teknologien i læringsarbeidet virker på lærernes arbeid med vurdering. Gøy å følge med på hvordan dere bruker blogg.

    PS: tenk å levere tidligere enn vanlig samtidig som forsøk på å forkorte tekst resulterte i lengre tekst! Ikke verst, i grunn. Selv lider jeg mest av for lange tekster som når målstreken just in time (på en god dag). Nå som jeg er dr. grads student må jeg skjerpe meg..

    Hils klassen, og si at det er en utdanningsforsker der ute i verden som titter med interesse på det dere skriver. ;-)

    God dag!
    Toril

    SvarSlett